Thursday, November 8, 2007

Nu är de på väg hem till Sverige!

Plötsligt kom det besked att allt var klart för hemfärd. Pass och visum var på gång för Victor och den fantastiska resebyrån hade lyckats ordna biljettbyte för hemresan.

Det blev en del aktivitet för mig som koordinator på hemmaplan.
Tidpunkt för gästlägenhet i Guldheden skulle ändras, så att Anette och Ove kan sova där nu i stället för den 18 november.
Carina ville också att jag skulle kontakta några av deras kompisar för att meddela om tiden för hemkomsten.

Vi kommer att stå där förväntansfulla på Landvetter i morgon vid nio-tiden. Det ska bli fantastiskt att få se dem alla fyra komma ut genom dörrarna till oss.

Carina kom ju på det sättet till oss. Vi stod på Arlanda och en eskortvärdinna kom med henne i en babylift.
Victor kommer väl i famnen på mamma eller pappa kan jag tänka mig.

När vi kom med Daniel var han ju två och ett halvt år, så han hjälpte mig att köra vagnen med våra väskor.
Då var han på gott humör - men det blev mera problematiskt när han skulle ha overall på sig på väg ut i marskylan till en väntande bil. Lösningen blev att svepa in honom i en filt till slut.

Det ska bli spännande att se hur Victor reagerar om han ska litet mera kläder på sig i det svenska novemberklimatet än han hade i HCMC.

När jag skriver detta piskar regnet mot rutan här i Kungälv och det blåser kraftigt. Jag hoppas att detta lugnar ner sig under natten, så att avslutningen av deras flygresa inte blir alltför besvärlig vädermässigt.

Nu kan jag förstå vilken känsla det var för min mamma och för Agnetas föräldrar när vi fick våra barn. Som morfar står jag litet vid sidan, men har ändå ett stort engagemang och vill göra allt för att det ska gå bra för Carina och Anders med Victor.
Agneta har naturligtvis fått närmare kontakt med Victor under deras tid i Vietnam. Jag får jobba hårt för att komma ifatt...

Det ska bli underbart att träffa Victor för första gången i morgon och att få välkomna de andra tillbaka hem.

Jag åkte till Smögen igår igen för att möta en servicekille från Elektroservice, som tittade på frysen idag. Tyvärr konstaterade han att det var kompressorn, som var problemet. Att byta den blir så dyrt att det nog lutar åt att vi får hitta en annan frys på Smögen i stället.

Idag hann jag med ett nytt besök hos Hembygdsföreningen. Då fick vi lära oss att lägga in själva fotot tillsammans med den registrerade informationen. Registrering av information lärde vi oss förra veckan. Det ska bli intressant och trevligt att få vara med i det projektet.

Vår underbara granne Siv Olausson tog hand om katterna när jag var på Smögen den här gången. Det är härligt med goda grannar!

No comments: